gezondheidsvoordelen natuur

Wat doet de natuur voor je? Zeven gezondheidsvoordelen op een rij

Dat tijd doorbrengen in de natuur goed voor je is, wist je al. Je hebt zelf vast wel eens gemerkt dat je je na een dag aan het strand, een flinke boswandeling of een boottochtje op een mooie zomerdag anders voelt. Béter. Maar wat doet het nou precies? Ik heb 7 wetenschappelijk bewezen voordelen voor je op een rij gezet. 


1. Natuur verlaagt stress

Als je minstens twintig minuten in de natuur doorbrengt, verlaagt het niveau van stresshormonen in je lichaam enorm. Het maakt niet uit hoe je dat doet. Zowel wandelen, zittend op een bankje of tijdens een picknick. Al na twintig minuten daalt je cortisolspiegel aanzienlijk. Maar als je er wat meer tijd voor uittrekt. Laten we zeggen zo’n eenentwintig of dertig minuten dan dalen je cortisolspiegles het snelst. Daarna blijven de ontspanningsvoordelen toenemen, maar in een trager tempo. 


2. Je krijgt een beter humeur van de natuur

Ben je chagrijnig, ga het bos in. Je humeur knapt er van op blijkt uit dit onderzoek. Het hoeft niet eens een heel prachtige en spectaculaire omgeving te zijn. Als het maar groen is. 

Gewoon rondlopen helpt al, maar wil je een groter effect. Doe het dan zo mindful mogelijk. Ga letten op bepaalde aspecten in de natuur. Zoals de kleuren van de bladeren of de geuren in de lucht. Of ga nog een stapje verder en ga helemaal op in de natuur zonder oordeel van mooi of lelijk. Hierbij kun je ook met 20 minuten al de positieve effecten bemerken.


3. Je gaat beter door slapen door een boswandeling

Als je last hebt van slaapproblemen dan kan een twee uur durende boswandeling daar verandering in brengen. De Japanse arts en onderzoeker Qing Li die veel onderzoek heeft gedaan naar bosbaden en de positieve effecten daarvan op je gezondheid, heeft ook onderzocht wat de effecten zijn bij slaapproblemen.

Tijdens het onderzoek liepen de deelnemers evenveel tijd in een bos als op een normale werkdag in een niet-bosomgeving. Na een wandeling in het bos waren de deelnemers significant minder angstig, sliepen ze beter en sliepen ze langer. Bovendien ontdekten onderzoekers dat middagwandelingen zelfs voordeliger waren dan ochtendwandelingen.


4. Je wordt creatiever van de natuur

In dit onderzoek werden mensen vier dagen ondergedompeld in de natuur, waarbij ze hun smartphone moesten inleveren. Na die vier dagen waren hun creatieve probleemoplossende vermogens met maar liefst 50% gestegen. 

De onderzoekers denken dat dit komt door rustgevende uitwerking die de natuur op hen had en omdat ze niet continue aan het multi-tasken waren. ​​De hersenen komen als het waren weer in de “fabrieksstand” die een meer open en meditatieve manieren van denken aanmoedigt


5. Natuur vermindert symptomen van depressie

Wandelen en zijn in de natuur vermindert niet alleen stress. Het kan zelfs symptomen van depressie verminderen. Door in een natuurlijk omgeving te zijn in plaats van in een verstedelijkt gebied wordt er verminderde activiteit gevonden in delen van het brein die gelinkt worden aan depressiviteit. Onderzoek toont aan dat de postieve effecten van de natuurt zichtbaar worden na 90 minuten.


6. Natuur vermindert risico op hart- en vaatziekten

Hierboven zijn al heel wat gezondheidsvoordelen genoemd. Maar er zijn er nog meer! Tijd doorbrengen in of wonen in de buurt van natuurlijke groene ruimten gaat gepaard met allerlei diverse en aanzienlijke gezondheidsvoordelen. Uit een samenvatting van 140 onderzoeken waar in totaal 290 miljoen mensen aan meededen, blijkt dat een groene omgeving het risico vermindert op diabetes type II, hart- en vaatziekten, vroegtijdig overlijden en vroeggeboorte.


7. Natuur verhoogt focus en concentratie bij  ADHD

Wetenschappers ontdekten dat wandelen in een groene omgeving ook de symptomen kan verminderen die worden ervaren door kinderen met ADHD. 

Tijdens een onderzoek werden kinderen individueel door drie verschillende omgevingen geleid: een stadspark en twee andere minder ‘groene’ stedelijke omgevingen. Ze maten een toename in aandacht na een wandeling van 20 minuten in het park. “We weten niet precies wat het is met het park – de groenheid of het gebrek aan gebouwen – dat lijkt de aandacht te verbeteren, maar de studie vertelt ons dat hoewel al het andere hetzelfde was… we toch een meetbaar verschil zagen in de symptomen.”


Winkelcentrum maakt juist ongelukkig

Mocht je toch nog twijfelen of je dit weekend de natuur in gaat of gaat shoppen. Dan heb ik nog een bonus-weetje voor je. De Universiteit van Essex onderzocht namelijk het effect van een simpele wandeling in de natuur tegenover een wandeling in het winkelcentrum. 

Na een half uur wandelen in de natuur namen eventuele depressieve gevoelens met 90% af. En mensen gaven aan meer zelfvertrouwen te ervaren. Maar bij de mensen in het winkelcentrum namen de depressieve gevoelens met 22% toe. En zelfs 44% gaf aan een lager gevoel van zelfvertrouwen te hebben. Pretty shocking toch!

Vind je dit een inspirerend artikel? Bewaar DEZE PIN op je ‘zelfzorg’-bord op Pinterest.

bewezen voordelen natuur


Wat je misschien ook interessant vindt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tips

slaapmeditatie kind

Hypnotische slaapmeditatie

Gratis meditatie voor kinderen

The Good Website

Inspirerende workshops

De Good People organiseren workshops voor een vrijer leven.

Meditatie die hooggevoelige kinderen helpt in te slapen

Een hypnotische meditatie voor kinderen van 5 t/m 13 jaar om tot diepe ontspanning te komen en met een fijn gevoel in te slapen. 
Sommige volwassenen vallen er ook heel goed bij in slaap…:)
Download hem hier en ontvang daarna wekelijks tips & inspiratie voor een vrijer leven voor jou & je kind.